مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
در دنیای امروز، توسعه اقتصادی و صنعتی بدون توجه به تربیت نیروی انسانی ماهر امکانپذیر نیست.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : در دنیای امروز، توسعه اقتصادی و صنعتی بدون توجه به تربیت نیروی انسانی ماهر امکانپذیر نیست. هنرستانهای جوار صنعت بهعنوان یکی از مؤثرترین مدلهای آموزشی، پلی میان نظام تحصیلی و بازار کار هستند و با ترکیب دانش نظری و مهارتهای عملی، زمینه را برای پرورش نیروی کار متخصص فراهم میکنند. این هنرستانها با همکاری مستقیم واحدهای صنعتی و تولیدی در یزد، نهتنها کاهش فاصله بین آموزش و اشتغال را رقم میزنند بلکه نقش کلیدی در کاهش بیکاری و افزایش بهرهوری را بر عهده دارند.
به همین منظور خبرنگار علم و فناوری یزد با ابراهیم فلاحتی، رئیس اداره آموزشهای فنی و حرفهای و کارودانش اداره کل آموزشوپرورش استان یزد در زمینه هنرستانهای جوار صنعت به گفتوگوی اختصاصی پرداخته که در ادامه ابعاد مختلف این موضوع تشریح میشود.
علم و فناوری: دلیل هدایت ۵۰ درصدی دانش آموزان به سمت آموزشهای فنی و حرفهای چیست؟
فلاحتی: نیاز جامعه به نیروی کار ماهر، کسب مهارت توسط دانشآموزان و در نهایت رفع مشکل بیکاری فارغالتحصیلان از جمله مواردی است که دانشآموزان تمایل دارند در این هنرستانها تحصیل کنند.
علم و فناوری: آیا هنرستانهای جوار صنعت میتوانند به تحقق اهداف نظام آموزشی کمک کنند؟
ازآنجا که توسعه رشته و یا تأسیس هنرستان مستلزم نیروی انسانی، فضا و تجهیزات است لذا تأسیس هنرستانهای جوار صنعت ۳ مؤلفه فوق را تأمین کرده و هنرجویان این گونه هنرستانها چون مهارتهای عملی خود را در محیط واقعی کار و با تجهیزات بروز و تکنولوژی پیشرفته آموزشدیده و فرایند تولید را از ابتدا تا انتها از نزدیک مشاهده میکنند لذا اهداف آموزشهای مهارتی بهتر تحقق مییابد.
علم و فناوری: مهمترین مزیت آموزش در محیط واقعی کار چیست؟
استفاده بهینه از ظرفیت بخش صنایع و کارگاههای صنعتی، آموزش در محیط واقعی کار همراه با تجهیزات بروز و تکنولوژی پیشرفته، ایجاد حس تعهد و مسئولیتپذیری در هنرجویان، آشنائی هنرجویان با بازار کار و فرهنگ کار و کارآفرینی، تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی موردنیاز صنایع و افزایش اعتمادبهنفس، به وجود آمدن انگیزه کار و جذب هنرجویان به بازار کار مهمترین مزیت در این عرصه است
علم و فناوری: برای راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت به چه اقداماتی نیاز است؟
رئیس آموزشهای فنی و حرفهای و کارودانش اداره کل آموزشوپرورش استان یزد: برگزاری جلسات تخصصی جهت مشاوره و تبیین موضوع توسط کارشناسان متخصص آموزشوپرورش، بازدید از فضای صنایع و امکانسنجی تأسیس هنرستان و رشتههای قابلاجرا، عقد تفاهمنامه همکاری بین صنایع و آموزشوپرورش و گرفتن مجوزهای لازم توسط آموزشوپرورش ازجمله هماهنگیهای لازم است.
علم و فناوری: چالشهای اصلی اجرای این طرح در استان یزد چیست؟
فلاحتی: عدم آشنایی صنایع با رشتههای هنرستانی و اهداف هنرستان جوار صنعت، عدم وجود فضا در محیط شرکت جهت تأسیس هنرستان، نگرانی صنایع از پوشش بیمهای هنرجویان در محیط شرکت، ایابوذهاب هنرجویان به محیط شرکت و تداخل هنرجویان با کارگران و مخاطرات احتمالی از جمله چالشهای این طرح بود.
علم و فناوری: چگونه کیفیت آموزشهای مهارتی در این هنرستانها تضمین میشود؟
ازآنجا که هدف اصلی صنایع از ایجاد چنین هنرستانهایی تأمین نیروی انسانی است لذا کیفیت آموزش سرلوحه کار این عزیزان بوده و از طرفی کارشناسان و سرگروههای آموزشی آموزش و پرورش بر فرایند و کیفیت آموزش نظارت خواهند داشت.
علم و فناوری: هنرستانهای جوار صنعت با هنرستانهای معمولی چه تفاوتی دارند؟
تفاوت خاصی وجود ندارد ولی صنایع میتوانند بر اساس پارامترهای مدنظر خود در گزینش و پذیرش هنرجو سهیم باشند و از طرفی هنرجویان در هنرستانهای جوار صنعت از مزایایی که شرکت پیشبینی کرده بهرهمند شده و چون در محیط واقعی کار با دستگاههای پیشرفته آموزش میبینند لذا برای ورود به بازار کار آمادهتر خواهند بود.
علم و فناوری: چگونه حضور در محیط واقعی کار بر روحیه و انگیزه هنرجویان تأثیر میگذارد؟
وقتی هنرجویان در محیط واقعی کار قرار میگیرند، تجربه مستقیم و عملی در رشته خود پیدا میکنن و این تجربه باعث افزایش اعتماد به نفس و تواناییهای عملی آنها میشود، چون میبینند که میتوانند دانش و مهارتهای خود را در عمل به کار بگیرند.
همچنین حضور در محیطهای واقعی کار موجب میشود که هنرجویان مسئولیتپذیرتر شوند، چرا که از آنها انتظار میرود به صورت حرفهای و در جهت اهداف کاری فعالیت کنند. این مسئولیتپذیری میتواند در تقویت روحیه کار تیمی و تعامل با دیگران نیز مؤثر باشد.
علم و فناوری: آیا هنرجویان پس از فارغ التحصیلی جذب صنایع مرتبط میشوند؟
هنرجویان هنرستانهای جوار صنعت پس از فارغالتحصیلی به دلیل داشتن مهارتهای تخصصی و تجربیات عملی مرتبط با صنایع، به طور کلی شانس بالاتری برای جذب در صنایع دارند.
البته در خصوص فارغ التحصیلان پسر، بدلیل مساله نظام وظیفه چالشهایی وجود دارد که در صورت وجود ظرفیت سرباز صنعت، این چالش نیز رفع شده و هنرجویان میتوانند دوره سربازی خود را در صنایع مشغول به کار شوند.
فارغ التحصیلان اینگونه هنرستانها حتی در صورت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و پس از دوره نظام وظیفه قطعا در شرکتهای مربوطه اولویت جذب خواهند داشت.
علم و فناوری: صنایع چه منافعی از مشارکت در راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت میبرند؟
رئیس اداره آموزشهای فنی و حرفهای آموزشوپرورش استان یزد: تأمین نیروی انسانی ماهر و متناسب با نیاز صنعت، کاهش هزینههای آموزش نیروی کار جدید، امکان شناسایی و جذب استعدادها از سنین پایین از مزایای راهاندازی هنرستانهای جوارصنعت است.
علم و فناوری: آیا صنایع حاضر به پذیرش هنرجویان برای آموزشهای عملی هستند؟
بله، بسیاری از صنایع بدلایل ذیل حاضر به پذیرش هستند، البته این موضوع به میزان همکاری، ظرفیت و سیاستهای داخلی هر صنعت بستگی دارد.
تربیت نیروی انسانی متخصص با هزینه کم، سفارشیسازی آموزشها بر اساس نیاز واقعی صنعت خود، مسئولیت اجتماعی و ایجاد تصویر مثبت، برخورداری از مشوقهای دولتی و پویایی و انتقال ایدههای نو با حضورهنرجویان از انگیزههای پذیرش هنرجو است.
علم و فناوری: چگونه میتوان صنایع بیشتری را به همکاری با هنرستانهای جوار صنعت ترغیب کرد؟
ایجاد مشوقهای مالی و مالیاتی، تقدیر از شرکتهای فعال در توسعه اینگونه هنرستانها، صدور مجوز لازم به صنعت برای آموزش بر اساس نیازهای خود، ترویج موفقیتهای شرکتهای قبلی و تاکید بر مسئولیت اجتماعی شرکتها از جمله اقدامات تشویقی صنایع است.
علم و فناوری: آیا برنامههایی برای افزایش تعداد هنرستانهای جوار صنعت در استان یزد وجود دارد؟
بله، با توجه به سیاست دولت و تاکید بر توسعه اینگونه هنرستانها در سطح کشور قطعا این موضوع در دستور کار استان نیز قرار دارد.
علم و فناوری: آیا رشتههای جدیدی برای آموزش در این هنرستانها در نظر گرفته شده است؟
رشتههای هنرستانهای جوار صنعت جدای از هنرستانهای عادی نیست بلکه پس از بازدید و جلسات تخصصی و بر اساس ظرفیت صنعت و قابلیت اجرا، مجوز رشته به هنرستان جوارصنعت داده میشود.
علم و فناوری: چگونه میتوان این مدل آموزشی را به سایر استانها تعمیم داد؟
نظر به اهمیت اینگونه هنرستانها و تاکید وزارت کشور و آموزش و پرورش، این موضوع در دستور کار همه استانها بوده که با توجه به پیشرو بودن و تجربه موفق استان یزد معمولا اکثر استانها بصورت بازدید حضوری از هنرستانهای جوار صنعت استان، تلفنی و یا وبیناری در جریان نحوه فعالیت این مدل قرار گرفته و میگیرند.
علم و فناوری: آیا آموزش در محیط صنعتی ممکن است باعث غفلت از مباحث تئوری شود؟ چگونه این تعادل حفظ میشود؟
هدف کلی آموزش این است که هنرجویان آموزشهای تئوری را فرا گرفته و سپس در محیط واقعی کار، آموزشهای مهارتی مرتبط را فرا گیرند لذا عملا پیش نیاز کسب مهارت در یک رشته، فراگیری مباحث تئوری آن مبحث است لذا غفلت از مباحث تئوری تقریبا غیرممکن است.
علم و فناوری: آیا هنرستانهای جوار صنعت فقط برای پسران هستند یا دختران نیز میتوانند از این امکانات استفاده کنند؟
هنرستانهای جوار صنعت، همانند هنرستانهای عادی بوده و محدود به یک جنسیت خاص نیستند و دختران نیز میتوانند با شرایط مشابه پسران در هنرستانهای جوار صنعت تحصیل کنند ولی ازآنجاکه اکثر صنایع بیشتر کارگر مرد دارند لذا درخواست توسعه جنسیت پسرانه معمولاً در صنعت بیشتر است.
علم و فناوری: با توجه به تحولات سریع فناوری، چگونه محتوای آموزشی این هنرستانها به روزرسانی میشود؟
بهروزرسانی محتوای آموزشی خاص هنرستانهای جوارصنعت نیست و قطعاً با تحولات سریع فناوری لازم است محتوای آموزشی کلیه مقاطع تحصیلی بهروزرسانی شود ولی در خصوص هنرستانهای جوار صنعت، بهروزرسانی محتوای آموزشی نیازمند همکاری آموزشوپرورش و صنایع است، هنرستانها علاوه بر تحولات سریع فناوری باید همگام با تغییرات بازار کار و نیازهای جدید بهروز شوند تا فارغالتحصیلان آنها بتوانند در دنیای صنعت و فناوری به بهترین شکل وارد بازار کار شوند.
گفت و گو از ندا دهقانی زاده
انتهای پیام/
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53