دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

در نخستین هم‌اندیشی روابط عمومی‌ها در عصر دیجیتال بیان شد

غول چراغ جادو بیرون آمده یا خیر؟

دکتر کوروش عنبری، مدیر روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، در نخستین هم‌اندیشی روابط عمومی‌ها در عصر دیجیتال با تأکید بر ضرورت گذار از روابط عمومی سنتی به مدل‌های نوین ارتباطی، بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، هوش مصنوعی و ظرفیت‌های وب ۲ را از ملزومات تحول در روابط عمومی دانست.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : نخستین هم‌اندیشی روابط عمومی‌ها در عصر دیجیتال با همکاری سازمان نظام مهندسی کشور و مشارکت فعال روابط عمومی این سازمان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

دکتر کوروش عنبری، مدیر روابط عمومی دانشگاه، با اشاره به نقش دانشگاه به عنوان مرجع علمی، بر لزوم توجه به فناوری‌های نوین در حوزه ارتباطات و تولید محتوا تأکید کرد. وی گفت: «گذر از روابط عمومی سنتی به مدل‌های مدرن، اجتناب‌ناپذیر است و در دنیای امروز نمی‌توان از به‌روز بودن و اطلاع‌رسانی لحظه‌ای غافل شد.»

عنـبری ابزارهای دیجیتال، از جمله شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های ویدیویی و پادکستی را ابزارهایی مؤثر برای تعامل با مخاطبان عمومی و تخصصی دانست و افزود: «در عصر بحران نیز روابط عمومی‌ها باید از رسانه‌ها عقب نمانند و حضور به‌موقع و مؤثر در فضای ارتباطی داشته باشند.»

وی همچنین به پدیده شهروند خبرنگار اشاره کرد و هشدار داد: «اگر روابط عمومی‌ها از جریان اطلاع‌رسانی مردمی عقب بمانند، از حرفه‌ای بودن فاصله گرفته‌اند. مشارکت مخاطبان در تولید و توزیع محتوا، یکی از ظرفیت‌های مهم وب ۲ است که باید به درستی استفاده شود.»

دکتر عنبری با تأکید بر نقش هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، اظهار داشت: «هوش مصنوعی خلاق نیست، بلکه یک ابزار پیشرفته برای پردازش داده‌هاست. همان‌گونه که صنعت چاپ به نشر علم کمک کرد، هوش مصنوعی نیز می‌تواند به عنوان یک دستیار هوشمند در اختیار فعالان روابط عمومی قرار گیرد.»

وی در پایان بر ضرورت بهره‌مندی روابط عمومی‌ها از ابزارهای به‌روز برای همگامی با تحولات ارتباطی و اطلاعاتی تأکید کرد.

در ادامه نشست دکتر علی شاکر، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، هوش مصنوعی را نه «غول چراغ جادو» بلکه ابزاری محاسباتی بر پایه کلان‌داده‌ها توصیف کرد که نیازمند نظارت و هدایت انسانی است.

شاکر با اشاره به قدمت ۵۰ ساله اینترنت و مقایسه آن با ناخودآگاه ذهن انسان، اظهار داشت: «هوش مصنوعی به عنوان ابزاری نوین، صرفاً بر اساس یافته‌های انسانی اطلاعات را منتقل می‌کند و خود درکی از آنچه انجام می‌دهد، ندارد.»

این متخصص حوزه هوش مصنوعی با تاکید بر لزوم نظارت انسانی بر عملکرد این فناوری، تصریح کرد: «نباید این تصور نادرست را داشته باشیم که هوش مصنوعی همواره اطلاعات صحیح ارائه می‌دهد، چرا که این فناوری از داده‌های انسانی تغذیه می‌کند، نه از اسرار پنهان.»

وی نقش انسان را در معنا بخشیدن به داده‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی حیاتی دانست و افزود: «در گذشته سوالات خود را از گوگل جست‌وجو می‌کردیم، اما اکنون این وظیفه به هوش مصنوعی سپرده شده است.»

شاکر در ادامه، هوش مصنوعی را «آیینه تمام‌نمای اطلاعات روابط‌عمومی‌ها» معرفی کرد و با اشاره به اینکه داده‌های این فناوری بر پایه اطلاعات فعالان این حوزه شکل می‌گیرد، وجود ایرادها و کاستی‌ها را نقطه قوت آن دانست. او هشدار داد: «در صورت حذف این خطاها، ممکن است هوش مصنوعی به سرعت جایگزین نیروی انسانی شود.»

وی در پایان با اشاره به توانایی هوش مصنوعی در پاسخ به سوالات ساده مانند پایتخت کشورها، بر لزوم راهبری آن در مواجهه با مسائل پیچیده تاکید کرد.

خبرنگار: مریم محرمی 

https://stnews.ir/short/4XvAv
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: