مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
تیم تحقیقاتی دانشکده فناوریهای نوین نمین موفق به طراحی سامانهای شدند که میتواند عملکرد سیستم تهویه حرارتی موتور خودرو را با دقت ۹۵٪ شبیهسازی کند. این فناوری که مبتنی بر پردازشگر آردوینو و سنسورهای هوشمند است، هزینههای تست را تا ۴۰٪ کاهش داده و امکان شبیهسازی شرایط مختلف جوی را فراهم میکند.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : لطفاً درباره این پروژه بگویید.
محمد جعفرزاده (سرپرست تیم):
پروژه ما یک سامانه هوشمند شبیهساز تهویه حرارتی موتور خودرو است که پس از ۶ ماه کار فشرده به نتیجه رسید. این سیستم میتواند با دقت بالای ۹۵٪ رفتار واقعی سیستمهای خنککننده موتور را شبیهسازی کند.
ایده اولیه این پروژه چگونه شکل گرفت؟
ماهان صدشکر (عضو تیم مکانیک):
سال گذشته هنگام کار روی یک پروژه دانشگاهی متوجه شدیم که تست سیستمهای خنککننده هزینه و زمان زیادی میبرد. اینجا بود که به فکر ساخت یک شبیهساز دقیق افتادیم. جالب است بدانید اولین نمونه در یک گاراژ کوچک شروع به کار کرد!
چه فناوریهای نوینی در این سیستم به کار رفته است؟
علیاکبر محرابیفر (مسئول بخش الکترونیک):
ما از ترکیب جالبی از فناوریها استفاده کردیم:
- پردازشگر ۳۲ بیتی آردوینو
- شبکهای از ۱۲ سنسور دما و جریان
- الگوریتمهای هوش مصنوعی برای پیشبینی رفتار حرارتی
اما نوآوری اصلی در معماری منعطف سیستم است که امکان شبیهسازی انواع موتورها را فراهم میکند.
بزرگترین چالشی که با آن روبرو شدید چه بود؟
مهدیه حافظی (تیم تحلیل داده):
بدون شک هماهنگسازی دادههای سنسورهای مختلف بود. گاهی اوقات دادهها تا ۰.۵ ثانیه تأخیر داشتند که برای یک سیستم حرارتی بحرانی است. پس از دو ماه آزمایش، بالاخره توانستیم با یک الگوریتم اختصاصی این مشکل را حل کنیم.
این سیستم چه مزایایی برای صنعت خودرو دارد؟
راستین صبح سحری (تیم مکانیک):
سه مزیت اصلی دارد:
۱. کاهش ۴۰٪ هزینههای تست
۲. امکان شبیهسازی شرایط خطرناک بدون ریسک
۳. سرعت بالای انجام آزمایشها
یک خودروساز میتواند در کمتر از یک روز دهها سناریو مختلف را تست کند.
برنامه آینده شما چیست؟
عرفان ناصریمنش (تیم نرمافزار):
در حال توسعه نسخه VR سیستم هستیم که مهندسان بتوانند جریان هوا را به صورت مجازی مشاهده کنند. همچنین روی نسخه مخصوص موتورهای الکتریکی کار میکنیم که تا پایان سال آماده خواهد شد.
چه حمایتهایی برای تجاریسازی نیاز دارید؟
آیلین صادقی (مدیر ارتباطات پروژه):
ما به دنبال شرکای صنعتی هستیم که علاقهمند به سرمایهگذاری باشند. همچنین از سازمانهای مربوطه میخواهیم در زمینه ثبت بینالمللی اختراع و معرفی سیستم به بازار جهانی ما را یاری کنند.
سخن پایانی؟
مریم توحیدی (تیم تحقیقاتی):
این پروژه ثابت کرد که با همکاری و پشتکار میتوان به فناوریهای پیشرفته دست یافت. از همه کسانی که در این راه به ما کمک کردند سپاسگزاریم و آماده ارائه هرگونه توضیح فنی به علاقهمندان هستیم.
درباره این اختراع:
سامانه هوشمند شبیهساز تهویه حرارتی موتور خودرو، دستاوردی نوین در حوزه مهندسی خودرو محسوب میشود که با ترکیب فناوریهای روز دنیا طراحی و ساخته شده است. این سیستم با بهرهگیری از پردازشگرهای پیشرفته، شبکه سنسورهای دقیق و الگوریتمهای هوشمند، قادر است عملکرد سیستم خنککننده انواع موتورهای احتراق داخلی را با دقت ۹۵ درصد شبیهسازی کند.
ویژگیهای منحصر به فرد این سامانه:
- صرفهجویی قابل توجه:کاهش ۴۰ درصدی هزینههای تست و آزمایش
- سرعت بالا: انجام آزمایشهایی که قبلاً ۸ ساعت زمان میبرد در کمتر از ۹۰ دقیقه
- انعطافپذیری: قابلیت شبیهسازی ۸ مدل مختلف موتور خودرو
- امنیت:امکان شبیهسازی شرایط حاد و خطرناک بدون نیاز به تست فیزیکی
- کاربری آسان: مجهز به رابط کاربری تحت وب برای مانیتورینگ لحظهای
رتبهبندی بینالمللی
حضور دانشگاه هرمزگان در دو فهرست رتبهبندی بینالمللی دانشگاههای آسیایی و جوان دنیا برای اولینبار1403/03/27 15:48
1403/03/21 12:54
1403/03/21 12:17
به دنبال برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی؛
وزیر علوم از وزیر ارتباطات بهدلیل توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد1403/03/21 10:47
1403/03/21 10:39
1403/03/21 10:37
برای نیمسال اول ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شد؛
جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام1403/03/21 10:00