علمی، پژوهشی و فناوری

وزیر علوم:

هسته‌های تحقیقاتی در استان‌ها تشکیل می‌شود/دانشگاه صنعتی اصفهان نیازمند بازنگری دروس و اداره غیرمتمرکز است

وزیر علوم، با اعلام اینکه متناظر با هسته تحقیقاتی مرکزی در دانشگاه تهران، هسته‌های مشابهی در استان‌ها مانند اصفهان، همدان و شیراز و مشهد تشکیل خواهد شد، گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان به بلوغی رسیده که نیازمند بازنگری در درس‌های خود و حرکت به سمت اداره غیرمتمرکز است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری اصفهان :

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به مبانی دینی و اخلاقی، بر لزوم توجه دانشگاه‌ها به ابعاد اخلاقی و انسانی در کنار پیشرفت‌های علمی و فناورانه تأکید کرد.
وزیر علوم با بیان اینکه «بین معرفت دینی ما و واقعیت دین فاصله افتاده است»  تقویت این نگاه انسانی را برای زندگی در جامعه‌ای متکثر ضروری خواند.
وی گفت: اگر این نگاه عام و فراگیر نهادینه شود، زندگی بهتر شده و مردم از زندگی رنج نمی‌برند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود، با قدردانی از مدیران سابق دانشگاه‌ها، این کار را هم یک وظیفه اخلاقی و هم الگوسازی برای آیندگان دانست. 
وی افزود: این فرهنگ و عادت پسندیده باید در ما نهادینه شود که کار خوب دیگران را ببینیم و به زبان بیاوریم.
سیمایی صراف گفت:متناظر با هسته تحقیقاتی مرکزی در دانشگاه تهران، هسته‌های مشابهی در استان‌ها تشکیل خواهد شد و این امر به دلیل تفاوت مسائل هر منطقه (مانند اصفهان، همدان، شیراز و مشهد) و در عین حال لزوم نگاه ملی به آن‌ها ضروری است.
وزیرعلوم تأکید کرد: پیگیری ایجاد اولین هسته استانی در همین سفر آغاز خواهد شد.
وی بر لزوم بازنگری اساسی در سرفصل‌ها و دروس دانشگاهی تأکید کرد و گفت: بسیاری از درس‌ها و رشته‌ها منسوخ شده‌اند و ما هنوز در حال تکرار آنها هستیم؛ به جای آموزش علم، داریم تاریخ علم را آموزش می‌دهیم.
وزیر علوم با بیان اینکه هدف از علم، کاربرد و تأثیرگذاری آن در قدرت‌مند کردن جامعه برای حل مسئله است، افزود: ما باید نگاه آکادمیک و صنفی را کنار بگذاریم و با نگاهی علمی و منطبق با نیازهای روز، به بازبینی دروس بپردازیم و اختیار به‌روزرسانی واحدهای آموزشی به دانشگاه‌ها واگذار خواهد شد.

*لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی
سیمایی صراف در سومین نکته کلیدی سخنان خود، بر لزوم تغییر پارادایم دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی تأکید کرد و گفت: ما نباید خود را از دنیا محروم کنیم. اگر مشکلات و دشمنی‌های سیاسی قصد منزوی کردن ما را دارند، حداقل در عرصه علم باید این راه را باز و پهناور نگه داریم.
وزیر علوم، «دیپلماسی علمی» را راهکاری کلیدی برای عبور از محدودیت‌های سیاسی خواند و گفت: چه اشکالی دارد که در قالب پروژه‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو، و استفاده از مشاوران خارجی در حوزه‌های نوین فناوری عمل کنیم؟ علم در انزوا رشد نمی‌کند، بلکه در تبادل و تعامل با نهادهای علمی جهان ارتقا می‌یابد.
*جنگ ۱۲ روزه و عبرت‌های فناورانه
وی با اشاره به جنگ ۱۲ روزه اخیر، خاطرنشان کرد: در این جنگ، نیروی زمینی و هوایی به شکل سنتی نقش کمتری داشتند و این فناوری بود که جنگ را اداره می‌کرد وهرجا قدرت فناوری ما بالا بود، کامیاب بودیم و هرجا کم آوردیم، به دلیل ضعف در فناوری بود.
وزیر علوم این جنگ را هرچند تلخ، اما دارای عبرت‌ها و درس‌های خوبی خواند که توجه ما را به ضعف‌هایمان در حوزه فناوری معطوف کرد. 
وی ابراز خرسندی کرد که در دانشگاهی در حوزه فناوری حضور دارد و گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان به بلوغی رسیده که نیازمند بازنگری در درس‌های خود و حرکت به سمت اداره غیرمتمرکز است.
 وزیر علوم با اعلام موافقت کلی با پیشنهادهای ارائه شده توسط اساتید و مدیران حاضر، بر عزم وزارت متبوعش برای اجرایی کردن این راهبردها تأکید کرد.

وزیر علوم: تشکیل هسته‌های استانی برای حل مسائل کلان کشور با محوریت دانشگاه‌ها 
وزیر علوم از تشکیل کارگروه‌های تخصصی در این دانشگاه‌ها برای بررسی و حل مسائل چندبعدی کشور خبر داد و گفت: مسائل امروز ما تک‌ساحتی نیست و ابعاد مختلفی از جمله آب، امنیت، اقتصاد، اشتغال و مسائل حقوقی دارد.
 حسین سیمایی صراف روز پنجشنبه در دیدار با مسئولان و اساتید دانشگاه صنعتی افزود: متناظر با هسته تحقیقاتی مرکزی در دانشگاه تهران، هسته‌های مشابهی در استان‌ها تشکیل خواهد شد و این امر به دلیل تفاوت مسائل هر منطقه (مانند اصفهان، همدان، شیراز و مشهد) و در عین حال لزوم نگاه ملی به آن‌ها ضروری است.
وزیرعلوم تأکید کرد: پیگیری ایجاد اولین هسته استانی در همین سفر آغاز خواهد شد.

وی بر لزوم بازنگری اساسی در سرفصل‌ها و دروس دانشگاهی تأکید کرد و گفت: بسیاری از درس‌ها و رشته‌ها منسوخ شده‌اند و ما هنوز در حال تکرار آنها هستیم؛ به جای آموزش علم، داریم تاریخ علم را آموزش می‌دهیم.
وزیر علوم با بیان اینکه هدف از علم، کاربرد و تأثیرگذاری آن در قدرت‌مند کردن جامعه برای حل مسئله است، افزود: ما باید نگاه آکادمیک و صنفی را کنار بگذاریم و با نگاهی علمی و منطبق با نیازهای روز، به بازبینی دروس بپردازیم و اختیار به‌روزرسانی واحدهای آموزشی به دانشگاه‌ها واگذار خواهد شد.

تأکید بر مأموریت اصلی دانشگاه: آموزش باکیفیت

وی آموزش باکیفیت را سنگ بنای همه مأموریت‌های دانشگاه خواند و اذعان کرد: متأسفانه شاهد افت آموزشی هستیم.
 وی با اشاره به تجربه‌های گذشته، هشدار داد که نباید از تربیت نسل متخصص در مقطع کارشناسی غافل شویم، چرا که اساس تخصص در همین دوره ساخته می‌شود.

پیوند دانشگاه و صنعت؛ فرصتی بزرگ برای حل مسائل کشور

وزیر علوم، همجواری برخی دانشگاه‌ها با مراکز بزرگ صنعتی مانند فولاد مبارکه را «توفیق بزرگی» خواند و از مدیران این صنایع، به‌ویژه مدیرعامل فولاد خواست به دلیل حفظ ارتباط مستحکم با دانشگاه تقدیر کرد. 
وی ابراز امیدواری کرد که این پیوند روزبه‌روز تقویت شده و تأثیرگذاری دانشگاه در صنعت و جامعه برای حل مشکلات کشور پررنگ‌تر شود.

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/4LPB9
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: